Menu

A&A-onderzoek

Aandacht voor peergroepen

Binnen A&A voeren niet alleen docenten-in-opleiding (dio’s) praktijkgericht onderzoek uit. Ook onze ervaren onderzoekers doen ieder jaar onderzoek. Dit jaar is er extra aandacht voor peergroepen. Het doel: de kwaliteit van ons onderwijs verbeteren. 

Leren in peergroepen vormt een belangrijk onderdeel van ons curriculum. Onze onderzoekers leggen uit: “Het is een soort oefensimulatie waarin dio’s op informele wijze leren hun eigen leerproces aan te sturen, nieuwsgierig te zijn en onderzoekende vragen te stellen. En hoewel we zien dat de peergroepen nut hebben, weten we nog niet precies wat die peergroepen nou zo nuttig maakt. Daar hebben we in het schooljaar 2021-2022 onderzoek naar gedaan. We zochten antwoord op de vraag: ‘Wat zijn de voorwaarden voor ene goed functionerende peergroep?’”

Sturen op zelfsturing

Vanuit onze passie voor leren in peergroepen, zijn we in het schooljaar 2022-2023 verder gegaan met dit onderzoek. Onze onderzoekers lichten toe: “We namen de rol van de procesbegeleider onder de loep. Hoe begeleid je als begeleider het proces van het samen leren in een peergroep? Hoe stuur je aan op zelfsturing? Wanneer stuur je bij en wanneer laat je juist los? Met dit onderzoek hopen we een handboek voor de begeleiders op te stellen, zodat ze daar meer handvatten voor krijgen.”

Met dit onderzoek verbeteren we ook de training voor docenten die procesbegeleider willen worden. En daarmee de kwaliteit van ons onderwijs. 

Kennisdeling

Bij A&A vinden we dat kennis er is om gedeeld te worden. Daarom organiseert A&A het jaarlijkse kennisdelingsevenement. Hier pitchen alle onderzoekers – dus ook dio’s - hun onderzoek aan elkaar en andere betrokkenen bij A&A. Geïnteresseerden kunnen met de onderzoekers verder in gesprek gaan. Samen tillen we ons onderwijs naar een hoger niveau! 

Lees hoe het Kennisdelingsevent van het schooljaar 2022-2023 eruit zag en welke onderzoeker naar huis ging met de felbegeerde 'Gouden Loep'.