Menu

Begeleider

Onze begeleiders zijn goud waard

Wat goed dat jij als begeleider betrokken bent bij A&A, of van plan bent om begeleider te worden! Binnen A&A zijn er diverse soorten begeleiders, die allemaal op hun eigen manier bijdragen aan de professionele ontwikkeling van de docenten-in-opleiding (dio’s):

 
  • Werkplekbegeleiders (wpb’ers)
    Als wpb’er ben je verantwoordelijk voor de dagelijkse begeleiding van de dio’s op de stageplek. Je stimuleert ze de koppeling tussen theorie en praktijk te leggen en kijkt regelmatig mee bij lessen die dio’s geven. Je voert begeleidings- en beoordelingsgesprekken met de dio’s. Met jouw begeleiding maken dio’s zich wegwijs in de diversiteit van het mbo en leren ze hun eigen weg te vinden als docent. 
 
  • Procesbegeleiders  (PB)
    Als PB’er begeleid je het proces van leren van en met peers. Vanaf de zijlijn stel je dio’s in peergroepen vragen en geef je ze tips. Jij zorgt voor een veilig leerklimaat in de peergroepen. 
 
  • Onderzoeksbegeleiders (OB)
    Als OB’er begeleid je dio’s bij hun onderzoeksactiviteiten. Individueel en/of in groepen. Daarbij lever je een bijdrage aan de doorontwikkeling van de visie en weet je dio’s te stimuleren een onderzoekende houding aan te nemen. Ook draag je een steentje bij aan de kwaliteit van het praktijkonderzoek in de scholen. 
 
Professionalisering 
Binnen A&A vinden we het belangrijk dat begeleiders zich professioneel blijven ontwikkelen. Daarom organiseren we jaarlijks activiteiten om je kennis bij te spijkeren. Ook vind je hier verdieping op bepaalde thema’s en kom je in contact met andere begeleiders. Bekijk de agenda voor alle aankomende professionaliseringsactiviteiten
 
Begeleider worden
Wil je begeleider worden binnen A&A, dan moet je een training volgen. Dit geldt voor ieder type begeleider. Meer informatie hierover vind je op de website van de HAN:
 
 
Lees meer over de training basiscursus voor wpb’ers in het interview met trainer Gerald Steverink.  
 
De rol van procesbegeleider is in ontwikkeling. Daarom doen we samen onderzoek naar peergroepen en de rol van procesbegeleiders hierin. De procesbegeleiders volgen nu een traject onder begeleiding van een onderzoeker. Dit om inzicht te krijgen in welke professionalisering nodig is voor een procesbegeleider.
“Dit schooljaar begeleidde ik voor het eerst twee dio’s. En ik zou het zo weer doen! Het was leuk om te zien hoe verschillend beide stagiairs waren. En dat ze beiden denken docent te willen en kunnen worden. Het voelt goed dat ik beiden heb kunnen helpen in hun zoektocht en ontwikkeling!”
Wendy Douma-Lubberding – werkplekbegeleider
“Het doel van peergroepen is dat dio’s grip krijgen op hun eigen leren. Maar zeker
voor nieuwe studenten is dat nog moeilijk. Ze weten nog niet wat ze willen leren en
hoe dat moet. Mijn taak is onder andere om dat op te merken en daarop aan te
sturen.”
Ruud Boertjes - procesbegeleider peergroepen
“Het is gewoon leuk om werkplekbegeleider (wpb’er) te zijn. Er bestaat een bijzondere dynamiek tussen de wpb’er en de dio’s. Natuurlijk hoop ik ze iets mee te geven waar ze écht iets aan hebben. Maar andersom leer ik ook van hen. De dio’s nemen bijvoorbeeld nieuwe (online) werkvormen, die ze hebben geleerd op de HAN, mee naar de klas. Zo ontstaat een interessante wisselwerking.”
Frank Otter – werkplekbegeleider
1 / 3