Menu

Stagetypen

Maak kennis met het mbo-werkveld

Binnen A&A kun je alle mogelijke stages lopen. Of je nu een voltijdstudent bent of in deeltijd studeert, een kopopleiding doet of een zij-instromer bent. In iedere stagevorm word jij opgeleid tot leraar en maak je kennis met het mbo-werkveld. Welke soort opleiding je volgt, bepaalt welke stage(s) je loopt. Via een programma op maat kijken we altijd samen naar wat bij jou past. 
 
Leestip
Tess was aangenaam verrast door het mbo: ‘Ik voel juist verbinding met mijn leeftijdsgenoten’. 
 
De drie stagetypen binnen A&A:
Voltijd – propedeuse
Voor wie is deze stage? 
Deze stage is speciaal ingericht voor eerstejaars voltijdstudenten van een lerarenopleiding. We noemen deze stage ook wel ‘Oriëntatie op het beroep’. Tijdens deze stage zoek je antwoord op de vraag ‘Wil en kan ik leraar worden?’. Je maakt op een brede manier kennis met het mbo:
 
Wat ga je doen?
  • Je bezoekt diverse opleidingen van het mbo. 
  • Je voert diverse opdrachten uit. 
  • Je volgt lessen op verschillende niveaus (1 t/m 4) en verzorgt hier zelf (deel)lessen.
  • Je bezoekt het Graafschap College en Rijn IJssel. 
  • Je voert gesprekken over de beroepsopleidende en beroepsbegeleidende leerweg (BOL en BBL). 
  • Je gaat op bezoek bij diverse leerbedrijven in het mbo-werkveld, zoals een verpleegtehuis, wijkcentrum, theater, horecaonderneming, etc. 
  • Je gaat in gesprek met mbo-docenten in verschillende rollen, bijvoorbeeld een begeleider van de beroepspraktijkvorming, een studieloopbaanbegeleider en een zorg- en loopbaandecaan. 
 
En verder?
Daarnaast volg je onderwijskunde op een locatie van A&A. Tijdens deze momenten deel je ervaringen met medestudenten en bespreek je dit samen met een docent van A&A. Zo ontdek je wat bij jou past en hoe jij jezelf daarin verder wilt ontwikkelen. 
Hoofdfase
Voor wie is deze stage?
Voor voltijdstudenten is de hoofdfase de fase die volgt na de propedeuse. De hoofdfase volg je dan in je tweede en derde leerjaar. Maar ook alle andere typen student (bijvoorbeeld deeltijd of zij-instromers) lopen deze stage. Deze laatste groep stroomt meestal direct in, in de hoofdfase. 
 
Wat ga je doen?
Tijdens deze fase verdiep je je in het vak van mbo-docent. Je werkt aan je brede professionele basis en ontwikkelt je pedagogische, didactische en vakinhoudelijke vaardigheden. Op ieder onderdeel werk je aan jouw persoonlijke leerdoelen. 
 
En verder?
Dit doe je door mee te draaien in de beroepspraktijk. Als dio word je volledig opgenomen in het team. Je verzorgt (deel)lessen, begeleidt mbo-studenten in leercentra en ontwerpt nieuwe vormen van onderwijs. Dit alles natuurlijk onder begeleiding van je werkplekbegeleider (wpb’er). Je leert van hem/haar en van je andere collega’s. Maar óók van je mede-dio’s. Dit doe je onder andere in peergroepen
Eindfase
Voor wie is deze stage?
Ook deze fase doorlopen alle studenten. Voor voltijdstudenten is dit het vierde en laatste jaar. Tijdens de eindfase ga je zelfstandig aan de slag met lesgeven en begeleiden. Jijzelf wordt begeleid op afstand. Je bent volwaardig lid van een team en draait volledig mee met alle activiteiten. Ook tijdens deze eindstage maak je deel uit van een peergroep. 
 
Wat ga je doen?
Daarnaast voer je tijdens de eindfase een praktijkgericht onderzoek uit. Dit onderzoek sluit aan bij jouw ontwikkeling. Tijdens je onderzoek word je begeleid door onderzoeksbegeleiders van A&A. Ook kun je deelnemen aan de onderzoekskring mbo vanuit de HAN of de inspiratiesessies onderzoek vanuit A&A. 
 
En verder?
Tijdens bijeenkomsten met andere onderzoekers geef je elkaar feedback en krijg je zicht op waar zij mee bezig zijn. Tijdens het jaarlijkse kennisdelingsevent presenteren jullie de opbrengsten en ervaringen uit het onderzoek aan iedereen die werkzaam is binnen A&A. 
“Bob liep stage in een startklas (een klas met niet-Westerse jongeren met een taalbarrière). Bob: "De uitdaging zat voor mij in het versimpelen van de informatie. Wat voor mij misschien logisch is, is dat echt niet voor iedereen. Dus ging ik zoeken naar hoe ik informatie goed kon overbrengen, op zoek naar creatieve methoden. Hoe kan ik optimaal contact maken met mijn klas? Door het gebruik van bijvoorbeeld pictogrammen kreeg ik veel interactie met de klas.””
Bob Meijer – eerstejaars dio