Menu
18
okt

Van dio naar docent: Tess voelt verbinding met leeftijdsgenoten op mbo

18 oktober 2022

In deze blogreeks ‘van dio naar docent’ praten we met oud-stagiairs van A&A die nu een baan hebben bij Rijn IJssel of het Graafschap College. In deze editie: Tess Jansen. Sinds dit schooljaar is ze Docent Nederlands bij Horeca en Toerisme op het Graafschap College. Ze vertelt enthousiast over haar ervaring. 

Tess is nog jong voor een docent. Soms zelfs jonger dan haar studenten. Maar daar trekt ze zich niks van aan. “Ik zie het als een voordeel dat ik even oud ben als mijn studenten. Tegen mij durven ze vaak wat eerlijker en opener te zijn. Ze hebben juist wel respect voor me. Uiteindelijk ben ik toch degene die hen beoordeelt. Dat weten zij ook.”

Verrast door het mbo
Tijdens de lerarenopleiding Nederlands aan de HAN in Nijmegen, heeft Tess vier keer stage gelopen. Twee keer op een middelbare school en twee keer op het Graafschap College, bij Veiligheid en Vakmanschap (VeVa). “Ik merkte daar veel verschil tussen. En hoewel ik van tevoren een beetje een slecht beeld had van het mbo en de studenten daar, vond ik het achteraf de leukste plek.”

 

“Mijn begeleider gaf me direct veel vertrouwen en liet me vrij. 
Ik mocht meteen alleen voor de klas staan”

 

Vrijheid en verantwoordelijkheid
“Wat ik bij het Graafschap College zo fijn vond, was dat ik er heel vrij werd gelaten”, vertelt Tess. “Ik kreeg direct al het vertrouwen van mijn begeleider. Als ik durfde, mocht ik van haar meteen alleen voor de klas staan. Ook werd ik door de rest van de docenten warm ontvangen en echt opgenomen in het kleine team. Dat vond ik op de middelbare school wel anders, waar er een heel groot docententeam is. Dat voelde voor mij afstandelijker. Ik had in de tijd bij het Graafschap College altijd zin om naar stage te gaan.”

Een vroege start
Tess vervolgt: “Ook de band met de studenten vond en vind ik hier altijd heel leuk. En de school is lekker dichtbij huis. Alleen maar voordelen dus. Halverwege mijn laatste schooljaar ging een collega van Toerisme weg. Mij werd toen gevraagd om die lessen van haar over te nemen. Daar hoefde ik niet lang over na te denken! Het kostte me veel tijd náást m’n studie, maar ik kreeg er alleen maar energie van.”

 

“Ik krijg hier de vrijheid om naast lesgeven ook andere dingen op te pakken”

 

Bedrijvigheid in de school
“Sinds dit schooljaar geef ik ook les bij Horeca. Ik heb zelf geen idee wat er zich bijvoorbeeld in de keuken afspeelt. Maar de bedrijvigheid van de school maakt het mogelijk dat ik daar soms even meekijk. Leuk om te zien waar mijn studenten mee bezig zijn. Dat geeft mij de mogelijkheid om daarop in te spelen in mijn lessen”, vertelt Tess. 

Ruimte voor meer
“Die bedrijvigheid spreekt me erg aan”, gaat Tess verder. “Ik krijg hier de vrijheid om naast lesgeven ook andere dingen te doen. Zo ga ik wel eens mee op excursies. En doe ik nu de social media erbij. Dit maakt mijn baan heel divers.”

Interactie met studenten
Tess: “Toch blijft de interactie met studenten het allerleukste aan mijn werk. Soms vraagt iemand ineens ‘Mevrouw, heeft u die serie ook gezien?’. Daar moet ik dan even om lachen. En soms komt een student mij iets in vertrouwen vertellen. Dat vind ik fijn. Ik merk dat er best veel studenten zijn met mentale problemen. Groot of klein. Het lijkt me daarom heel waardevol om in de komende jaren nog verder te studeren op het gebied van psychologie. Zodat ik studenten nog beter kan helpen.” 

 

“Mijn slechte beeld van het mbo is 180 graden gedraaid na mijn stage”

 

Tip van Tess
Tot slot heeft Tess een tip voor mensen die een lerarenopleiding overwegen: “Ga het doen! Ontdek of je het leuk vindt. En als dat niet zo is, kijk dan waar het aan ligt. Misschien paste je stage niet goed bij je. Gooi het niet zomaar weg. En als je al een lerarenopleiding doet, probeer dan zoveel mogelijk uit. Nu kun je nog makkelijk experimenteren en op je bek gaan. Maak daar gebruik van.”