Menu
5
feb

Dio Romaissa Azahaf: 'Mijn wiskundedocent heeft mijn passie voor onderwijs aangewakkerd'

5 februari 2024

Tijdens haar middelbare schoolperiode ontstaat bij de 20-jarige Romaissa Azahaf de passie voor onderwijs. Toch volgde ze eerst nog de mbo-opleiding Management Assistant. Inmiddels is ze begonnen met de lerarenopleiding Engels aan de HAN. Ze vertelt over haar ervaringen bij A&A en haar bevindingen als eerstejaars docent in opleiding (dio).

Nadat ze haar mbo-opleiding Management Assistente heeft afgerond weet Romaissa wat ze écht wil: het onderwijs in! Ze legt uit: “Op de middelbare school had ik een hele leuke wiskundedocent. Hij gaf mij en mijn klasgenoten echt zelfvertrouwen in het vak. Daar is mijn passie voor het onderwijs ontstaan. Ik heb erover nagedacht om daarom ook wiskundedocent te worden, maar mijn interesse gaat toch meer uit naar de Engelse taal.”

Andere kijk op mbo
De eerste periode van haar opleiding staat vooral in het teken van introductie, maar al snel wordt Romaissa voor haar stage gekoppeld aan A&A. Ze vertelt: “In eerste instantie ligt mijn voorkeur bij lesgeven in het voortgezet onderwijs, maar het mbo heeft mij positief verrast. Ik heb zelf natuurlijk een mbo-opleiding gevolgd, maar dan beleef je het heel anders. Als student zit je toch wat meer in je eigen wereld, ik had het idee dat er weinig inzet werd getoond.”

Nu neemt Romaissa een hele andere rol aan in de klas. Ze legt uit: “Hierdoor krijg ik andere inzichten dan toen ik zelf nog een mbo-student was. Ik ervaar de sfeer in de klas als positief en studenten doen enthousiast mee met de les. Natuurlijk is de boog niet altijd gespannen, maar studenten spreken elkaar hier ook wel op aan. Dat vind ik mooi om te zien.”

"Ik heb nu een andere kijk op het mbo dan toen ik zelf nog mbo-student was"

Mix van theorie en praktijk
Tijdens het eerste jaar doen dio’s theoretische kennis op in de reguliere lessen en OOB-klassen (Oriëntatie op het Beroep), vervolgens brengen ze deze theorie in de praktijk tijdens hun stage. Romaissa vertelt: “Ik loop stage bij Rijn IJssel. In het begin heb ik vooral geobserveerd, om meer kennis op te doen en te ontdekken of het docentschap bij me past. Maar ik krijg ook de kans om zelf een bijdrage te leveren dankzij de deellessen. Hier krijgen we als dio de kans om zelf les te geven. Voor mijn eerste deelles was ik best nerveus, ook al kende ik de klas wel een beetje.”

Gelukkig verdwenen die zenuwen als sneeuw voor de zon toen de les eenmaal bezig was. “Ik gaf de les net voor de kerstvakantie. Daarom organiseerde ik een bingo. Hierbij hebben we klassikaal naar Engelse woorden gezocht die te maken hebben met Kerst en de betekenissen ervan uitgewerkt. Na afloop kreeg ik feedback op de les van mijn werkplekbegeleider (wpb’er), die vond dat de les soepel verliep”, vertelt Romaissa.

Visie op docentschap
Door de ervaring die Romaissa heeft opgedaan in de praktijk, heeft ze al een goed beeld van haar toekomstige rol als docent. “Iedereen geeft natuurlijk op zijn eigen manier les. Sommige docenten laten veel toe, maar ik heb voor mezelf besloten dat ik duidelijke grenzen wil stellen. Tegelijkertijd is het essentieel dat de klas voor iedereen een veilige omgeving is.”

“Ik merk dat het belangrijk is dat je een band opbouwt met studenten. Als je als docent interesse toont in hun belevingswereld en moeite doet om dit te begrijpen, gaan studenten met meer plezier naar je lessen. En vinden ze het vak vaak ook leuker. Nu is dat voor mij misschien wat eenvoudiger doordat het leeftijdsverschil niet zo groot is en ik zelf ook een mbo-opleiding gevolgd heb. Ondanks het kleine leeftijdsverschil, merk ik wel dat studenten mij serieus nemen in mijn rol”, legt Romaissa uit.

"Ik heb best een goed beeld over wat voor docent ik graag wil zijn"

Tips van Romaissa
Denk jij erover om zelf de lerarenopleiding te volgen? Dan heeft Romaissa nog wel wat tips. Ze vertelt: “Ik heb zelf natuurlijk een mooi voorbeeld vanuit mijn middelbare schoolperiode. Ik raad je aan om na te gaan wat jij prettig vond tijdens je schoolloopbaan. Op die manier krijg je al een beeld hoe jij jezelf wilt profileren in het onderwijs. Dit neem je dan alvast mee naar de opleiding en kun je daar verder ontdekken en ontwikkelen.”

“Ik denk ook dat het goed is dat je van tevoren al wat kennis opdoet over het docentschap. Vraag bijvoorbeeld aan je (oud) docent wat er allemaal bij komt kijken, plan een meeloopdag en bezoek open dagen. Zodat je een idee hebt van wat je kunt verwachten.”

Meer informatie
Wil jij ontdekken of een lerarenopleiding iets voor jou is? Bezoek de Open Dag van de HAN of loop een dagje mee. Meer informatie over de lerarenopleiding lees je op de website van de HAN.