Menu
9
feb

Schoolopleiders over passie voor onderwijsontwikkeling en vakoverstijgende inspiratie

9 februari 2024

Leuk nieuws: we hebben er een nieuwe schoolopleider bij! Kim Otten versterkt het team van schoolopleiders sinds het begin van dit schooljaar. Ze stelt zich aan je voor. En samen met schoolopleider Albert-Jan Aartsen bespreken ze wat deze rol inhoudt. En ze delen hun visie op het onderwijs.

Ongeveer zes jaar geleden begon Kim aan haar carrière in het onderwijs. Ze voltooide haar kopopleiding en maakt nu deel uit van het Cluster ECUV, Team Business & Retail van Rijn IJssel. “Daarnaast doceer ik burgerschap en retail aan tweedejaars studenten niveau 3 en tweedejaars niveau 2. En ben ik loopbaancoach in het derde en vierde jaar voor niveau 3-studenten”, vult ze aan.

Inzetten op onderwijsontwikkeling
Rond de zomervakantie ontstaat er interesse bij Kim om een meer betrokken rol te spelen. “Ik was al werkplekbegeleider en nu ook schoolopleider. Het is mooi om docenten in opleiding (dio’s) te begeleiden in hun lessen en alles wat daarbij komt kijken. Ik geniet van het contact met stagiairs en dat ze enthousiast worden van mijn begeleiding. De functie van schoolopleider brengt nog meer diepgang op dit gebied, dat sprak mij erg aan.”

“Ik ben inmiddels betrokken bij verschillende teams. Als schoolopleider begeleid ik niet alleen dio’s, maar ook nieuwe medewerkers van Rijn IJssel. Ik vind het interessant om te kijken wat er voor nodig is om collega’s die net in dienst zijn aan ons te binden. Hierbij zet ik hoog in op onderwijsontwikkeling. De afgelopen tijd hebben we als team al veel veranderingen bewerkstelligd. Zoals de start van de Business School.”

“We hebben als team veel veranderingen bewerkstelligd, zoals de Business School”

Business School Rijn IJssel
De Business School maakt het mogelijk om makkelijker van opleiding te switchen, zonder dat mbo-studenten vertraging oplopen. Ze vertelt: “Doordat we verschillende opleidingen als marketingcommunicatie, e-commerce en retail bij elkaar hebben gebracht. De eerste vijftien weken volgen studenten basisopdrachten uit, zodat de opleidingen overlappen. Is een student dan niet op zijn of haar plek, dan is een overstap heel eenvoudig.”

Verfrissende ideeën
Juist deze verfrissende ideeën over het onderwijs zijn voor schoolopleider Albert-Jan de toegevoegde waarde van de nieuwe aanwas. “Dio’s, nieuwe medewerkers en nieuwe schoolopleiders staan vaak nóg dichter bij de belevingswereld van mbo-studenten. Ze hebben ook een andere kijk op lesgeven. De lessen waarbij je als docent een PowerPoint-presentatie aanzet en deze systematisch afwerkt zijn allang voorbij.”

“We willen studenten prikkelen en uitdagen. Politiek saai? Met een pakkende werkvorm zul je dat geluid niet meer horen. Door studenten een eigen politieke partij op te laten richten bijvoorbeeld. Dan komt zo’n onderwerp echt tot leven. Dit zijn superleuke ontwikkelingen. Ik en mijn collega’s laten ons graag inspireren. Andersom zitten wij als begeleidend docenten natuurlijk ook vol met ideeën waar zij weer iets aan hebben.”

“We inspireren elkaar om belangrijke onderwerpen tot leven te brengen voor studenten”

Vakoverstijgend denken
Kim geniet vooral van de vakoverstijgende mogelijkheden. “In mijn coachende rol heb ik veel contact met verschillende dio’s. Ook ben ik betrokken bij de OOB-studenten (Oriëntatie op het Beroep). Hierdoor krijg ik een inkijkje in verschillende teams. Deze diversiteit heeft mij positief verrast.”

“Verder voelt het voor mij als een warm bad waarin ik terecht ben gekomen. Ik geniet van mijn coachende rol, die ik invul vanuit een persoonlijke benadering en behulpzaamheid. Aanvankelijk draaide ik alleen lessen, maar ik maak steeds meer verdieping door in het onderwijs. Hierbij krijg ik alle hulp binnen de Opleidingsschool A&A en die van Albert-Jan.”

Samen leren
Van en met elkaar leren, dat vindt Albert-Jan belangrijk. “Als team leren we van elkaar, maar we leren ook van studenten. Wees écht nieuwsgierig naar de student. Is degene die je begeleidt niet enthousiast over het cluster waarin hij of zij stage loopt? Kijk naar de mogelijkheden in andere clusters. Het mbo biedt zoveel diversiteit dat er voor iedereen wel ergens een plek is. Breng de intrinsieke motivatie bij studenten omhoog, dat maakt leren en werken zoveel fijner en leuker!”