Menu
2
nov

Schoolopleiders en werkplekbegeleiders aan de slag met ‘het begeleiden naar zelfsturing met behulp van beeldmateriaal’

2 november 2023

Jezelf filmen terwijl je lesgeeft. En aan de hand daarvan reflecteren op je eigen handelen. Klinkt spannend? Dat is het ook, als we schoolopleider Joey Dijkland mogen geloven. Joey is samen met elf andere schoolopleiders en werkplekbegeleiders van A&A begonnen met de training ‘Het begeleiden naar zelfsturing met behulp van beeldmateriaal’. Trainster Marianne Bouwhuis leert hun hoe ze deze manier van begeleiden kunnen leren aan werkplekbegeleiders. 

Coachen aan de hand van beeldmateriaal. In de laatste nieuwsbrief van vorig jaar kon je in het interview met Olga Goöle al lezen hoe zij als eerste binnen A&A de opleiding tot beeldcoach doet. Én wat coachen met beelden precies inhoudt. Vanwege Olga’s enthousiasme, zet A&A deze vorm van begeleiden voortaan vaker in. Daarom startte in september een groep schoolopleiders van zowel Rijn IJssel als het Graafschap College met een training. In de komende maanden volgen zij vijf trainingen van Marianne. 

De basis 

Het doel van deze reeks trainingen is dat de schoolopleiders de basis van coachen met beelden onder de knie krijgen. Zij kunnen dit vervolgens uitzetten binnen de clusters op beide mbo-scholen, zodat andere docenten – voornamelijk werkplekbegeleiders die stagiairs begeleiden – dit kunnen inzetten. 

“Het is wel even wennen om jezelf terug te zien op beeld”

Hoge verwachtingen

Joey begon met een gezonde dosis scepsis aan de training. Hij vertelt: “In het begin was ik best kritisch. Hoe kan ik dit inzetten? Wat is het waardevolle aspect ervan? Maar Marianne legde dit heel goed uit. Ze liet een voorbeeldvideo zien van hoe zij deze manier eerder toepaste. Toen ging het echt leven. Die beelden spraken voor zich. Mijn verwachtingen voor de toepassingen van deze coachingsvorm zijn nu hoog. Ik denk dat het echt een vaardigheid is die ik – en met mij iedere docent – goed kan gebruiken.”

Focus op het positieve

Joey gaat verder: “Als docent heb je vaak wel een gevoel over hoe je les is gegaan. Maar als je jezelf terugziet op beeld, kun je dat ineens heel anders gaan zien. Als beginnende docent ben je vaak gefixeerd op wat niet goed ging. Maar door de beelden te zien, kun je makkelijker inzoomen op positieve punten. En zo positieve leermomenten creëren. Dat is heel waardevol.”

“Ik heb hoge verwachtingen van wat het coachen met beelden binnen het onderwijs kan betekenen”

Didactisch coachen

Marianne, die al namens de HAN op meerdere scholen deze training heeft gegeven, kan dit alleen maar beamen. “Als docent herken je iets van jezelf in de beelden. Je ziet ineens dingen die je wél goed doet. Door je daarvan bewust te worden, kan je ervoor kiezen om dat vaker in te zetten. Dat is ook precies waar ik me op wil focussen in mijn trainingen: het positieve. Op basis van praktijkervaring én het boek ‘Didactisch coachen’ van Frans Faber en Lia Voerman heb ik gemerkt dat dit een uitstekende manier van onderwijzen is.”

De eerste training

Tijdens de eerste training hebben de deelnemers kennisgemaakt met wat ze de komende maanden gaan doen. Ook hebben ze eigen leerdoelen opgesteld. En een video gekeken van hoe coachen met beelden in de praktijk werkt. Verder kwam het geven van effectieve feedback aan bod. En hebben ze hier direct mee geoefend aan de hand van beeldmateriaal. Tot slot hebben ze het één en ander geleerd over cameratechnieken. De schoolopleiders hebben nu huiswerk te doen. Ze gaan oefenen met het voeren van een startgesprek: afstemmen wat de coachee wil leren en doelen opstellen. 

Joey was enthousiast over de eerste training. “Het was veel. Zeker na een lange werkdag. Maar Marianne maakte het interessant en behapbaar. Het samenkomen was echt van meerwaarde. Ook heerste er een positieve in de groep. Iedereen heeft zin om hiermee aan de slag te gaan.” 

“Bij de evaluatie van de beelden focussen we op het positieve, waardoor we positieve leermomenten creëren”

Swivl

Of Joey deze training zou aanraden? “Jazeker. Ik denk dat het echt een toegevoegde waarde kan zijn binnen het onderwijs. Ik denk alleen wel dat je je niet moet vergissen in de tijd die erin gaat zitten. Dingen die erbij komen kijken zijn: je leerdoel formuleren, een camera regelen, de les filmen, de beelden bekijken, analyseren en eventueel editen, en de les nabespreken. Voor het regelen van een camera heeft Marianne een oplossing: “Binnen Rijn IJssel en het Graafschap College kan iedereen heel gemakkelijk gebruikmaken van de Swivl, een soort camera-robot.”

Positieve afsluiter

Marianne: “Ik vind het heel leuk om deze training te mogen verzorgen binnen A&A. Het is de eerste mbo-school waar ik deze training geef. Het smaakt naar meer!” 

Joey: “Leuk dat A&A ons de kans biedt om binnen onze eigen school onszelf op deze manier te blijven professionaliseren en ontwikkelen.”