Menu
7
feb

In gesprek met een wpb’er: dio’s begeleiden in coronatijd

7 februari 2022

“Het begeleiden van een dio is echt een win-winsituatie: zij leren van mij en ik van hen”

Een werkplekbegeleider (wpb’er) van de A&A is een docent op het Graafschap College of Rijn IJssel die naast zijn “normale” werkzaamheden ook docenten in opleiding (dio’s) begeleidt. De dio komt stagelopen in het mbo. Aan de wpb’er de eervolle taak om de dio’s wegwijs te maken, te ondersteunen en vertrouwen te geven. Zodat ze zichzelf kunnen ontwikkelen als docent. In coronatijd gaat deze begeleiding toch een beetje anders. We spreken met wpb’ers Chiel Terhorst en Frank Otter over hun ervaring.

Over de vraag waarom ze überhaupt werkplekbegeleider zijn geworden hoeven de mannen niet lang na te denken: “het is gewoon leuk”. Frank legt uit: “Er bestaat een bijzondere dynamiek tussen de wpb’er en de dio’s. Natuurlijk hoop ik ze iets mee te geven waar ze écht iets aan hebben. Maar andersom leer ik ook van hen. De dio’s nemen bijvoorbeeld nieuwe (online) werkvormen, die ze hebben geleerd op de HAN, mee naar de klas. Zo ontstaat een interessante wisselwerking”.

Chiel voegt toe: “Inderdaad, die wisselwerking is heel leuk. Daarbij kies je er als docent voor om mensen te helpen. Natuurlijk zijn dat je mbo-studenten, maar ook ‘je eigen’ mensen, je toekomstige collega’s, de beginnende docenten. Ik vind het ook leuk om te zien dat de dio’s echt als collega’s worden opgenomen in mijn team en zo de hele ‘docenten-ervaring’ meekrijgen.”

“Luister eerst naar de ander en ontdek de andere kant van het verhaal, voordat je iets inkleurt”
 

Eigen opleidingservaring
Beide heren zijn zelf nog niet zo lang geleden afgestudeerd. Iets wat ze in hun eigen opleiding hebben geleerd en nog iedere dag inzetten, is met een open mind naar een situatie kijken. Chiel: “Ik probeer niet te snel iets in te kleuren, maar eerst te luisteren naar de ander. Het is belangrijk om de andere kant van het verhaal te zien, voordat je een oordeel velt”. Ook Frank kan dat beamen: “Dat herken ik heel erg. Voordat ik leraar werd, heb ik jaren bij defensie gewerkt. Mijn ervaring daar rondom het sociale aspect, het omgaan met mensen, is ook heel nuttig in mijn huidige vak”. 

Online lesgeven
De coronamaatregelen geven een extra uitdaging aan het begeleiden van dio’s. “Iets waar veel dio’s in het begin moeite mee hebben is namelijk klassenmanagement, het voor de klas staan. Nu veel lessen online plaatsvinden, kunnen ze dat niet oefenen. Achter een scherm zitten de dio’s al snel in hun comfortzone, terwijl ze daar juist uit moeten komen”, vertelt Frank.

Chiel vult aan: “Ook in tijden waarin we wel fysiek les mogen geven aan kleinere groepen, vormt corona een obstakel. De dio’s staan dan wel voor de klas, maar niet voor een hele groep. Als wpb’er is het dan ook lastig om te beoordelen of iemand écht bekwaam is”.

“Corona maakt het lastig om klassenmanagement te oefenen, iets wat dio’s juist zo nodig hebben”


Samenwerking met schoolopleider
Wpb’ers werken samen met de schoolopleider, die het werk van alle wpb’ers op het Rijn IJssel of het Graafschap College coördineert. Gelukkig ervaren Chiel en Frank daar geen hinder in, ondanks corona. Frank legt uit: “Vaak sturen we elkaar even een mailtje of chatbericht. Soms houden we een videogesprek om even de vinger aan de pols te houden. En verder zien we ze natuurlijk bij de beoordelingsgesprekken van de dio’s. Maar dat is eigenlijk allemaal niet anders dan normaal”. 

Word ook werkplekbegeleider
Ter afsluiting hebben de heren nog één opmerking aan docenten die dit verhaal lezen: “Word ook werkplekbegeleider! Het is erg leuk en leerzaam. Je leert zelf nieuwe dingen van de dio’s en jij kunt hen écht vooruit helpen. Daarbij is het gewoon gezellig. Je hebt er een nieuwe collega bij met wie je tussen de lessen door even kunt kletsen!”.

Ben je nieuwsgierig geworden na het lezen van dit verhaal? Vraag dan bij jouw teamleider naar de mogelijkheden. En wie weet spreken we jou in het volgende interview als wpb’er!