Menu
4
jul

Neuzen werkplekbegeleiders weer dezelfde kant op

4 juli 2022

Op 9 juni kwamen 40 werkplekbegeleiders samen. Het doel: even stilstaan, evalueren, elkaar inspireren en de neuzen weer dezelfde kant op krijgen. Dat is goed gelukt, volgens de organisatoren van de bijeenkomst. Olga Goöle en Nanda den Hertog (schoolopleiders) vertellen over hun ervaring.

“Iedere keer dat we deze bijeenkomst organiseren is het weer een uitdaging”, vertelt Olga. “Want ieder jaar doen er nieuwe werkplekbegeleiders (wpb’ers) mee, maar ook wpb’ers die deze rol al een aantal jaar uitvoeren. Hoe houd je het dan interessant en leerzaam voor álle deelnemers? Samen met onze collega’s Barbara Hillenaar en Peter Marchal proberen we steeds weer een zo goed mogelijk programma neer te zetten.”

Basis en verdieping
“Dat doen we door steeds een stukje basis door te nemen. En vervolgens verdieping op een aantal onderwerpen te geven”, vertelt Nanda. We laten altijd ‘de zes fasen van begeleiding’ terugkomen. Dit is namelijk het uitgangspunt van wpb’ers. Dit hebben we in beeld gebracht op een poster.” (zie onderaan de blog)

Evalueren in Bulb
“De verdieping deden we dit keer op de onderwerpen beoordeling en peergroepen”, vertelt Olga. “Zo vertelde Barbara meer over Bulb, een digitale omgeving. Hierin kunnen de dio’s al vanaf de eerstejaarsstage al hun bewijsmateriaal plaatsen. Het is een soort groeidossier. Zo kunnen wij als begeleiders hun hele leerproces volgen. Het is de bedoeling dat we Bulb gebruiken als middel om te evalueren. En die feedback ook uploaden in Bulb. Maar hoe geef je dat vorm? En welke verschillen zitten er tussen WPL 1, 2 en 3? Daarover gingen we met de wpb’ers in gesprek.”

Peergroepen
Nanda: “In de bijeenkomst gebruiken we ook graag input van de wpb’ers én studenten. Zo gaf één student aan dat ze via de peergroep iets had geleerd wat anders nooit gelukt zou zijn. Dit soort voorbeelden geven inzicht in de opbrengsten die te behalen zijn met deze vorm van leren.”

Suggesties gevraagd
Olga: “Ik denk dat de bijeenkomst goed is gegaan. We hebben alle drie ons eigen onderwerp besproken en elkaar aangevuld waar dat kon. Dit keer hebben we zelf de sessie gemodereerd (onze moderator was helaas ziek) en vragen beantwoord van de wpb’ers. Dat ging prima, maar ik denk dat het leuk is als we volgend jaar ook wpb’ers betrekken bij de organisatie van de bijeenkomst. Sowieso ontvangen we graag suggesties van wpb’ers. Waar lopen jullie tegenaan? Waar wil je iets over leren? Laat het ons weten!”

Volgend jaar weer
Vanuit de deelnemers kregen we veel positieve reacties. Nanda ligt toe: “Veel wpb’ers gaven aan het een zinvolle bijeenkomst te vinden. Iemand gaf aan een inzicht te hebben opgedaan van de verdieping over peergroepen; dat je een dio best mag vertellen een vraag die hij/zij heeft bij hun peers neer te leggen. Zo stimuleer je ook het samen leren. Leuk om te horen dat ze concrete tips meenemen in hun werk. Toch kregen we ook reacties met een kritische noot, bijvoorbeeld dat het lang duurde en er veel herhaling was van vorig jaar. We zijn heel blij met dit soort feedback, die nemen we mee naar de volgende bijeenkomst.”

Wpb’ers, bedankt!
Tot slot willen Nanda en Olga graag alle werkplekbegeleiders bedanken. “Jullie zijn de deskundigen als het gaat om opleiden. Zonder jullie zijn wij nergens. Jullie zijn van cruciaal belang voor het bestaan van de opleidingsschool en het opleiden van de dio’s. Bedankt voor jullie inzet dit jaar, een hele fijne vakantie gewenst en hopelijk tot volgend jaar!”