Menu
Studiedag 21 april geslaagd
16
mei

Studiedag 21 april geslaagd

16 mei 2022

Op donderdag 21 april kwamen 80 begeleiders en opleiders van A&A bijeen bij de DRU in Ulft. Helma Oolbekking, professor bij de HAN, opende de studiedag met een keynote over het stimuleren van zelfsturing bij docenten in opleiding. Vervolgens namen de bezoekers deel aan twee inspirerende workshops naar keuze, waarin nieuwe inzichten werden gepresenteerd en gekoppeld aan praktijksituaties.

Verdeeld over twee rondes, konden de deelnemers kiezen uit tien workshops. De onderwerpen liepen uiteen van coachen als docent tot het begeleiden van dio’s in beroepsgerichte didaktiek. En van scaffolding tot hoe je inzicht krijgt in en grip op lesgeven en de persoonlijke ontwikkeling.

De coachende docent

Zomaar een greep uit alle interessante en leerzame workshops: de coachende docent. Tijdens deze workshop vertelde Nicole Schreibers, Beleidsadviseur O&I bij het Graafschap College, over coachen op persoonlijke kwaliteiten en modus. Het doel: leren coachen op een didactische manier. Dat wil zeggen: het bevorderen van leren en motivatie met behulp van vragen stellen en feedback geven.

Ze ging hierbij dieper in op wat goede feedback is en het belang van positieve psychologie. Ook ging het over modusregulatie: hoe word je je bewust van je emoties en gevoelens? En hoe kun je die proberen te beïnvloeden? Nicole gaf bij beide onderdelen voorbeelden van vragen die je kunt stellen en feedback die je kunt geven aan studenten. Het was een interessante bijeenkomst!

Kennisdelingsevent

Nieuw dit jaar was de lunch. Tijdens de lunch pitchten acht onderzoekers hun onderzoek. Aansluitend gingen de deelnemers hierover verdiepend in gesprek met de onderzoeker tijdens een workshop. Net als bij de workshops lagen ook de onderwerpen van de onderzoeken erg uiteen. Zo onderzoekt één koppel de mogelijke oorzaken van de hoge uitstroom van studenten zonder diploma onder verschillende niveau 2 opleidingen. En heeft een ander onderzoek de hoofdvraag: ‘Welke contextuele factoren beïnvloeden op Nederlandse mbo-instellingen de interactie tussen regels en gedrag van studenten en medewerkers bij (de aanpak van) COVID-19?’

De Gouden Loep

De winnaar van de pitches kreeg de aanmoedigingsprijs ‘De Gouden Loep’. Die ging naar Leon van der Veen. Hij doet onderzoek naar de vraag ‘Welk leerpotentieel wordt door de docenten van de teams van VP, VZ en MZ (on)benut in de huidige samenwerking en welke kansen zien ze als meest succesvol in het samenwerken in nieuwe teams?’. Meer hierover lees je in het interview met Leon.

Afsluiting

De studiedag werd afgesloten met een gezellige borrel en de uitreiking van De Gouden Loep. Al met al was het een boeiende dag. Er werd genetwerkt en kennis gedeeld. Zo inspireren we elkaar en werken we verder aan het versterken van Samen Opleiden!