Menu
25
mrt

Terugblik op de peer review light A&A en NOA

25 maart 2022

Interview met Pettra van Beveren (programmaleider NOA) & Dirkje Zwama (coördinator A&A)

Twee partnerschappen uit twee provincies en vanuit verschillende sectoren. Wat bindt hen?

Het is met een woord te beschrijven: kwaliteitscultuur.

Op 26 januari 2021 hebben Dirkje Zwama van partnerschap Arnhem & Achterhoek en Pettra van Beveren van de Nieuwe Opleidingsschool Amsterdam (NOA) meegedaan aan de pilot rondom ontwikkelingsgerichte peerreviews. Een jaar later zitten ze weer bij elkaar. Dit keer in een peerreview die ze zelf hebben georganiseerd.

Wat was de aanleiding om een jaar later bij elkaar te komen?

Pettra: We vonden beiden dat we goed op elkaar aansluiten. We hebben vorig jaar alles over elkaars partnerschap gelezen. We waren goed ingevoerd in de dilemma’s van elkaars partnerschappen die speelden. Een vervolgafspraak hebben we meteen na afloop van de pilot gedaan.

Is dit niet een beetje een herhaling geweest van vorig jaar?

Dirkje: Helemaal niet. Dit keer was zelfs nog extra fijn omdat we al wisten hoe een diepgaand gesprek over elkaars programma’s op gang te brengen.

Wat is jullie boodschap aan andere partnerschappen die aan de vooravond staan van de peerreviews?

Pettra: Blijf dilemma-gestuurd het gesprek met elkaar te voeren. Je hebt er baat bij dat je je ontwikkelwensen met elkaar deelt. Een gesprek waarin twee provincies en twee sectoren vertegenwoordigd zijn, is alleen maar winst. We hebben veel geleerd over het mooie mbo en over de regionale context.

Dirkje: Dit geldt voor ons ook. Het was een wederzijdse ontdekking van de kern van elkaars partnerschappen. Waar wij als A&A meer ervaring hebben, heeft NOA praktische tools gekregen en ook andersom. De inrichting van onze partnerschappen is anders maar de drive, de passie en de wens om goede leraren op te leiden zijn hetzelfde.

Pettra: Ja, blijf vragen stellen en luister naar elkaar. Luisteren is een grote waarde. Hiervoor is een peerreview een uitstekend instrument. Het bevordert wederkerig leren.