Menu
27
jan

Van dio naar docent: Jelle was positief verrast door het mbo

27 januari 2023

In deze blogreeks ‘van dio naar docent’ praten we met oud-stagiairs van A&A die nu een baan hebben bij Rijn IJssel of het Graafschap College. In deze editie: Jelle Wilgenhof. Hij volgde vorig jaar de kopopleiding voor Docent Economie. Nu geeft hij diverse klassen op het Graafschap College les in rekenen en digitale vaardigheden. Dit is zijn verhaal. 

Al tijdens zijn opleiding Bedrijfseconomie had Jelle interesse in het onderwijs. Hij volgde daarom de minor ‘introductie tot tweedegraads docent’. Dat beviel hem zo goed, dat hij besloot om na zijn afstuderen de kopopleiding te volgen. Voor zijn stage werd hij geplaatst bij A&A. In eerste instantie niet zijn voorkeur. Jelle: “Ik wilde liever lesgeven in het voortgezet onderwijs. Maar achteraf is het mbo me zo goed bevallen dat ik er ook graag wilde blijven na mijn studie.”

 
“Mijn jonge leeftijd maakt het juist makkelijker om te connecten met studenten”
 
Twee uitersten
Jelle liep stage bij twee opleidingen op het Graafschap College: Logistiek en Schoonheidsverzorging. “Dit vond ik hartstikke leuk”, geeft Jelle aan. “Bij Logistiek zaten bijna alleen maar jongens. En bij Schoonheidsverzorging alleen maar meiden. Echt twee uitersten, wat de afwisseling ook leuk maakte. Bij beide opleidingen werd ik goed opgevangen door de teams. Ik voelde me er thuis.”
 
Leeftijdsgenoten
Jelle is nog jong voor een docent: 23 jaar. Hij ziet dat als een voordeel. “Tijdens mijn stage bij A&A heb ik geleerd dat het belangrijk is om een praatje te maken met de studenten. Met veel van hen deel ik interesses, zoals voetbal en uitgaan in het weekend. Dat matcht denk ik toch makkelijker dan wanneer een docent al in een andere leeftijdsfase zit. Tegelijkertijd respecteren ze mij wel als docent. Als ik bijvoorbeeld zeg dat ze weer aan de slag moeten, doen ze dat ook”, vertelt hij. 
 
“Met 1-op-1 begeleiding kan ik studenten écht verder helpen”
 
Een eigen mentorklas
De overgang van stage lopen naar werken vond Jelle wel spannend. Jelle: “Ik heb nu andere verantwoordelijkheden. Ik heb nu bijvoorbeeld mijn eigen mentorklas. Daar heb ik tijdens mijn studie geen ervaring in opgedaan. Laatst had ik mijn eerste ouderavond. Daar was ik wel zenuwachtig voor. Uiteindelijk is alles goed gegaan. Niet meer studeren brengt ook een bepaalde rust met zich mee. Ik hoef me nu geen zorgen meer te maken over toetsen, deadlines, etc.”
 
Meer druk op rekenen
“Ik vind het lesgeven in rekenen wel uitdagend”, vertelt Jelle. “Er is een wetswijziging ingevoerd waardoor er meer druk is komen te liggen op rekenen. Studenten moeten dit schooljaar minimaal een 5 halen. Het rekenen doen ze via een online lesprogramma. Ik hoef dus minder klassikaal te bespreken. Hierdoor houd ik meer tijd over voor 1-op-1 begeleiding. Dat vind ik leuk, zo kan ik de studenten die het nodig hebben écht vooruit helpen. Als een student dan zegt ‘Dank u wel, ik heb het nu gehaald’, ja daar doe ik het voor.”
 
Hart voor economie 
Toch vindt Jelle het soms wel jammer dat hij geen lesgeeft in het vo. “Mijn voorkeur gaat toch meer uit naar economie in plaats van rekenen. Ik hoop dat ik de komende jaren daarom een gevarieerder vakkenpakket krijg. Op die manier kan ik mezelf ook beter ontwikkelen als docent. Om dezelfde reden wil ik over een tijdje ook graag de master doen, zodat ik mijn eerstegraads bevoegdheid haal voor economie.”
 
“Het mbo-onderwijs zit vol verrassingen. Als beginnend docent word ik nog wel eens in de maling genomen door collega’s”
 
Tip van Jelle
Voor iedereen die nog twijfelt om een lerarenopleiding te gaan volgen, wil Jelle zeggen: “Ga het doen! Docent zijn is hartstikke leuk. Wees lekker onder de mensen, experimenteer en durf fouten te maken. Kijk mee met verschillende docenten en ontdek zo wat bij jou past.”
 
Een afsluitende anekdote
Eens per week geeft Jelle les aan een VeVa-klas (Defensie-opleiding). “Deze studenten moeten aan het begin de les ‘aanmelden’, zoals dat heet. Iedereen moet dan gaan staan en de docent begroeten. De eerste keer kwam ik de klas binnengelopen, maar had niemand mij dit verteld. Dus toen iedereen mij verwachtingsvol aankeek, dacht ik wel even ‘uhh… wat gebeurt hier?’, haha! Zo zie je maar weer dat docenten onderling ook grapjes maken”, sluit Jelle af. 
 
Meer informatie
Benieuwd of de kopopleiding iets voor jou is? Kom naar de Open Dag op de HAN. 
Wil je een dagje meelopen? Vraag dan een Meeloopdag aan.
Meer over de kopopleiding lees je op de website van de HAN.