Menu
21
apr

Van dio naar docent: Malissa is trots op hoe ver ze het heeft weten te schoppen

21 april 2023

In deze blogreeks ‘van dio naar docent’ praten we met oud-stagiairs van A&A die nu een baan hebben bij Rijn IJssel of het Graafschap College. In deze editie: Malissa Winkelman. Een sportieve tante die na haar studie Pedagogiek de kopopleiding is gaan doen aan de HAN. Ze vertelt enthousiast over haar ervaring bij A&A en haar huidige werk. Lees je mee?

Haar hele leven is Malissa al bezig met sporten. “Vroeger heb ik altijd op hoog niveau geturnd”, geeft ze aan. “En al jaren geef ik dansles als bijbaantje. Toch is dat bij een hobby gebleven. Maar het was voor mij wel de reden om Sport en Bewegen te gaan doen op het Graafschap College. Tijdens die mbo-opleiding kwam ik erachter hoe leuk ik lesgeven en omgaan met kinderen vind.” 

Verder het onderwijs in

“Ik heb toen Pedagogiek gekozen als vervolgopleiding, omdat ik hiermee breder werd opgeleid dan bij de Pabo”, vertelt Malissa. “Tijdens mijn hbo-opleiding volgde ik de minor ‘leraar worden in het mbo’. Ik heb toen stage gelopen bij mijn oude opleiding Sport en Bewegen. Dat beviel me zo goed dat ik ervoor koos om nog verder te studeren en de kopopleiding te doen.”

“Feedback op mijn lesgeven was heel leerzaam, maar soms ook spannend”

Confronterend

Malissa: “Mijn stage bij A&A vond ik heel leuk! Ik draaide mee in het team Onderwijsassistent. Hoewel ik niet die basisopleiding heb gedaan, had het wel veel raakvlakken met pedagogiek. Dus ik heb wel lessen gegeven, waarbij ik heel fijn werd begeleid door mijn werkplekbegeleider (wpb’er). Hij stond altijd voor me klaar en gaf goede feedback. Soms was dat ook wel spannend, iemand die altijd met je meekijkt. Nu ik zelfstandig voor de klas sta, merk ik dat ik meer mezelf ben. Ik heb ook mijn eigen stijl in docent zijn gevonden. Dat geeft rust.”

Beloning 

Inmiddels werkt Malissa drie dagen per week als Docent Pedagogiek in het team Pedagogisch Werk en Onderwijs. Ook is ze mentor/SLB’er van twee groepen. Na al die jaren studeren doet het Malissa goed om eindelijk ‘een echte baan’ te hebben. Malissa: “Ik behoor tot de zogenaamde pechgeneratie. Ik heb een flinke studieschuld opgebouwd. Dat ik nu eindelijk geld verdien, voelt als een beloning.”

Neventaken

De overgang van studeren naar werken vond Malissa heel soepel. “Eigenlijk is alles hetzelfde. Alles wat je leert tijdens je stage, kun je in je werk ook toepassen. Wat wel anders is, zijn de neventaken die ik nu heb rondom het lesgeven. Nakijken, voorbereiden, studieloopbaanbegeleiding, gesprekken met opleiders. Dat is allemaal toch best veel. Daar had ik tijdens mijn stage niet zo’n realistisch beeld van. Gelukkig heb ik hele fijne collega’s op wie ik terug kan vallen.”

“Uit mijn danslessen haal ik veel praktijkvoorbeelden voor mijn mbo-studenten”

Praktijkvoorbeelden

Naast haar werk als mbo-docent geeft Malissa nog steeds dansles aan kinderen van 3 tot 11 jaar. “Het leuke daarvan is dat ik er interessante praktijkvoorbeelden kan opdoen over de ontwikkeling van kinderen. Dat is heel waardevol voor de lessen die ik op het Graafschap College geef, die ik op die manier veel creatiever en praktischer maak. De studenten van tegenwoordig zijn nogal achteroverleunend. Ik vind het uitdagend om hen te activeren, en leuk als ik zie dat er echt iets is blijven hangen.”

Voldoening

Verder haalt Malissa veel voldoening uit individuele gesprekken met studenten. Malissa: “Door die individuele aandacht voelen studenten zich echt gehoord en gezien. Fijn als ik hen dat gevoel kan geven. En als ik dan ook nog een klas die veel klassenmanagement nodig heeft, zover kan krijgen om 10 minuten lang in stilte te lezen, dan is mijn dag echt geslaagd.”

“Je kunt het echt ver schoppen, als je er zelf maar in gelooft!”

Trots

Waar Malissa echt trots op is? “Dat ik het zo ver heb geschopt en nu een voorbeeldfunctie heb. Aan iedereen die al vanaf kinds af aan het gevoel heeft tot de middenmoot of zelfs daaronder te behoren, zou ik willen meegeven: er zijn méér wegen die naar Rome leiden. Je kunt het echt ver schoppen, als je er zelf maar in gelooft!”

En de toekomst?

Die ziet Malissa rooskleurig in. “Het docentschap is een mooi beroep. Je deelt kennis en vaardigheden, wat betekent dat je zelf ook op de hoogte moet blijven van de nieuwste ontwikkelingen. Je blijft je leven lang leren. Dat vind ik mooi, zo blijf je jezelf ontwikkelen. Het lijkt mij bijvoorbeeld ook heel leuk om zelf wpb’er te worden. Maar de komende tijd eerst maar eens focussen op mijn huidige werk”, sluit Malissa af. 

Meer informatie

Ontdekken of een lerarenopleiding iets voor jou is? Kom dan naar een Open Dag van de HAN of loop een dagje mee. Meer over de kopopleiding lees je op de website van de HAN