Menu
27
jan

Van dio naar docent: met passie voor Duits en jongeren koos Alette voor zij-instroom

27 januari 2023

In deze nieuwe blogreeks ‘van dio naar docent’ praten we met oud-stagiairs van A&A die nu een baan hebben bij Rijn IJssel of Graafschap College. In deze editie: Alette Doreleijers die er pas op latere leeftijd voor koos om het onderwijs in te gaan. Na een zij-instroomtraject is ze nu Docent Duits bij Facilitair op de Vakschool Wageningen. 

“Mijn passie voor Duits is al op jonge leeftijd ontstaan”, vertelt Alette. “Ik woonde vroeger in het grensgebied. Als je iets anders wilde kijken op tv dan Nederland 1 of 2, dan kwam je al snel uit op de Duitse zenders. Ik groeide dus op met Duits. Ook gingen we vaak op vakantie naar Duitsland, waar ik er helemaal in werd ondergedompeld. Toen ik na mijn VWO naar de universiteit ging, had ik bijna voor Duitse taal en cultuur gekozen. Toch werd het Rechten.”

Carrièreswitch

Alette: “Na een lange tijd in het vakgebied van de Rechten te hebben gewerkt, wilde ik iets anders. Ik deed al veel vrijwilligerswerk dat te maken had met Duitsland. Zo begeleid ik bijvoorbeeld jongerenreizen voor het Prämienprogramm van de Pädagogischer Austauschdienst, voor VWO-leerlingen van 16 en 17 jaar. Na een master Nederland-Duitsland-Studies kwam ik in het onderwijs terecht. Toen vroeg ik mezelf af ‘Waarom ga ik eigenlijk zelf niet voor de klas staan?’. En zo ben ik in februari 2020 begonnen aan het zij-instroomtraject om mijn lesbevoegdheid te halen.”

“Mijn eerste stage in het mbo beviel me zo goed, 
dat ik mijn LIO-stage daar ook wilde doen”

Meteen voor de klas

Vanwege haar master kon Alette meerdere vakken overslaan. Alette vertelt: “Het fijne aan de deeltijdopleiding van de HAN vond ik dat ik meteen voor de klas moest staan. Zo kwam ik er gelijk achter of het iets voor mij was. En dat was het! Mijn eerste stage in het mbo beviel me zo goed, dat ik mijn LIO-stage daar ook wilde doen.”

Persoonlijke aandacht

Alette gaat verder: “Op Rijn IJssel werd ik heel fijn begeleid en werkte ik samen met hele leuke, open collega’s die me ook mee lieten kijken in hun lessen. Ik kreeg al direct veel verantwoordelijkheid en vertrouwen. Ook de studenten vind ik heel leuk. Hier op de Vakschool geven we les aan kleine groepen. Dat vind ik fijn, omdat je dan iedere student persoonlijke aandacht kan geven. Studenten geven dat ook terug, dat ze echt het gevoel hebben gezien te worden.”

“Na mijn eerste keer voor de klas,
stuiterde ik zowat het lokaal uit van de adrenaline”

Koppeling tussen theorie en praktijk 

“Iets anders dat ik fijn vond is de koppeling tussen de theorie en praktijk”, vervolgt Alette. “De lessen die we maakten in onze eigen lessen, of de oefeningen die we daar deden, kon ik meteen inzetten tijdens mijn stage. Het is allemaal heel praktisch ingericht. Dat neemt natuurlijk niet weg dat de allereerste keer alleen voor de klas heel spannend was. Ik weet het nog goed. Ik stuiterde achteraf zowat het lokaal uit van de adrenaline. Inmiddels blijft die spanning gelukkig bij ‘gezonde spanning’, haha!”

Guten Tag, tschüss

Op de vraag wat Alette het leukst vindt aan haar werk, antwoordt ze: “Natuurlijk vind ik de Duitse taal en cultuur heel leuk. En om anderen daarvoor te interesseren. Maar wat mijn werk écht mooi maakt, is het contact met jonge mensen. Hen iets meegeven voor de toekomst. Daar doe ik het voor. Die dagen dat ze binnenkomen met ‘Guten Tag Frau Doreleijers’ en weggaan met ‘Auf Wiedersehen, tschüss’ zijn de mooiste. Die dagen dat iedereen lekker zelfstandig aan het werk is gegaan. En de studenten even helemaal ondergedompeld zijn geweest in het Duits.”

“Ga meteen voor de klas staan en kijk of het je inspireert”

Oog op de toekomst

In de komende jaren kijkt Alette er vooral naar uit om dezelfde groep studenten meerdere jaren mee te maken. “Het lijkt me heel inspirerend om ze te zien groeien. Om ze verder hun toekomst tegemoet te zien gaan. Ook lijkt het me leuk om naast lesgeven ook een rol als coach in te nemen, bijvoorbeeld als loopbaanbegeleider. Maar eerst maar eens lekker een tijdje werken als docent in het mbo!”

Tot slot

Alette heeft een afsluitende boodschap voor dio’s: “Ga meteen voor de klas staan en kijk of het je inspireert. Duik meteen het diepe in en ga dan na hoe je je voelt. Alleen zo kom je erachter of leraar zijn écht iets voor jou is.”