Menu
Van dio naar docent: Sophie vond haar droombaan bij Rijn IJssel
18
okt

Van dio naar docent: Sophie vond haar droombaan bij Rijn IJssel

18 oktober 2022

In deze nieuwe blogreeks ‘van dio naar docent’ praten we met oud-stagiairs van A&A die nu een baan hebben bij Rijn IJssel of het Graafschap College. We trappen af met het verhaal van Sophie te Wieske. Na één jaar kopopleiding is ze nu Docent Sociaal Werk bij Rijn IJssel. Lees je mee? 

In 2016 studeerde Sophie af aan de Saxion Hogeschool in Deventer. Toegepaste Psychologie paste goed bij haar, maar de verschillende banen die ze in de daaropvolgende jaren uitvoerde minder. “Met een loopbaancoach ben ik toen gaan kijken wat wél bij mij zou passen. Het onderwijs bleek het voor mij te zijn”, vertelt Sophie.”

Didactiek onder de knie
“Zodoende kwam ik uit bij de kopopleiding van de Hogeschool Utrecht”, gaat Sophie verder. “Ik woon in Arnhem, dus een stage dichter bij huis, bij A&A, was wel fijn. Ik had natuurlijk al veel inhoudelijke kennis over psychologie. Daarom hoefde ik alleen een jaar didactiek te beoefenen om mijn lesbevoegdheid te halen. Binnen A&A kreeg ik de ruimte om dat te doen binnen het team Pedagogisch Werk en Onderwijsassistent (PW/OA) op Rijn IJssel.” 

 

“Ik kreeg de ruimte om zelf te ontdekken en experimenteren”

 

Leuke en leerzame stage
Op de vraag hoe Sophie haar stage binnen A&A heeft ervaren, antwoordt ze: “Als heel leuk en leerzaam! De begeleiding die ik kreeg was heel fijn. Ik kreeg echt de ruimte om zelf te ontdekken en experimenteren, met de wetenschap dat mijn begeleiders er altijd waren om op terug te vallen. Dat heb ik als heel waardevol ervaren. Er werd echt gefocust op wat ík nodig had om te leren en groeien. Ook hebben zij me geleerd dat ik me niet te druk moet maken. Als beginnende docent wil je alles perfect doen, maar dat kan niet. Rustig blijven en meegaan met de flow, is het enige wat je kunt doen.”

Fan van Rijn IJssel
En de school? Sophie: “Ik vond (en vind!) Rijn IJssel een hele prettige school. Het liefst wilde ik hier dan ook na mijn stage blijven. Ik had mijn zinnen gezet op een vacature voor Docent Sociaal Werk. En die baan heb ik gekregen!”

 

“Tijdens mijn stage werd er echt gefocust op wat ík nodig had om te leren en te groeien”


Begeleiden en lesgeven
“Dat bevalt me goed”, vertelt Sophie. “Het onderwijs is hier erg praktisch ingesteld. Heel anders dan klassiek onderwijs. Studenten zitten in verticale groepen. Eerste, tweede en derdejaars studenten zitten dus bij elkaar in de klas. Voor mij bestaat het onderwijs dat ik verzorg dan ook meer uit begeleiding van de praktijkoefeningen, dan uit echt lesgeven. Dat doe ik voor alle vakken van de opleiding, behalve de generieke lessen zoals Engels en rekenen.”

Een fijne overstap
“Dat deze onderwijsvorm zo anders is dan wat ik gewend was vanuit mijn stage, was wel even wennen. Toch vond ik de overstap van stage lopen naar een baan prima. Ik was er echt wel aan toe. Tijdens de kopopleiding word je in het begin erg veel begeleid, maar dat wordt steeds minder. Aan het einde ben je echt klaar om zelfstandig aan de slag te gaan”, vertelt Sophie. 

Studenten helpen
Sophie heeft geen spijt van haar keuze om het onderwijs in te gaan. “Het contact met de studenten is waar ik ’s ochtends m’n bed voor uit kom. Als zij na een schooldag tevreden de deur uitgaan, doe ik dat ook. Ik wil niets liever dan hen vooruit helpen.”

 

“Het contact met de studenten is waar ik ’s ochtends m’n bed voor uit kom”

 

En verder?
In de komende vijf jaar hoopt Sophie nog veel te bereiken. Ze licht toe: “Docent zijn is net als autorijden: de basis ligt er, maar er is nog veel te leren. Ik wil echt een goede docent worden die alle ballen hoog kan houden. Ik wil op alle vlakken verdieping zoeken, zowel pedagogisch, didactisch als vakinhoudelijk. Ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed komt.”

Een laatste boodschap
“Maak je niet te druk 😉. Het loopt nooit zoals je plant. Zie het als leermoment, niet als faalmoment. Met stress heb je alleen jezelf”, sluit Sophie af.