Menu
Volgend jaar verder met onderzoek naar leren in peergroepen
5
jul

Volgend jaar verder met onderzoek naar leren in peergroepen

5 juli 2022

Op 23 juni vond de eerste bijeenkomst voor procesbegeleiders plaats. Tijdens de online bijeenkomst werden deze begeleiders van de peergroepen ingelicht over het onderzoek van volgend schooljaar. Karin Hell, een van de onderzoekers, lichtte de plannen toe. In dit artikel vertelt ze daar meer over.

Samen met Chris Kroeze (hoofdonderzoeker) en Annie Slotboom, doet Karin Hell onderzoek naar peergroepen binnen A&A. “Leren in peergroepen is enorm belangrijk”, legt Karin uit. “Als docent-in-opleiding (dio) leer je veel van het team waarin je werkt. Maar de teams waarin de dio’s stagelopen zijn niet altijd een ideale leeromgeving, omdat teamleden elkaar niet meer vaak ontmoeten. Er wordt weinig tijd genomen voor reflectie. Terwijl dat juist heel belangrijk is!”

Informeel samen leren
“Daarom hebben we een simulatie om met en van elkaar te leren: de peergroepen. Het is een soort oefenomgeving waarin je leert om in een team te functioneren. Ook leren de dio’s hun eigen leren te sturen, om onderzoekende vragen te stellen, nieuwsgierig te zijn. De informele manier van leren draagt veel bij aan hun eigen ontwikkeling”, vertelt Karin verder.

Aandacht voor peergroepen
Karin: “De peergroepen hebben nut. En we zien er met z’n allen ook het nut van in. Dat is mooi! Er is aandacht voor en je merkt het enthousiasme voor de peergroepen bij alle partijen. Maar gek genoeg zijn we er nog niet precies achter wat het is dat die peergroepen zo nuttig maakt. Daar hebben we het afgelopen schooljaar onderzoek naar gedaan. Wat zijn de voorwaarden voor een goed functionerende peergroep? Dat begint met de aanwezigheid van alle deelnemers.”

Sturen op zelfsturing
“In het schooljaar 2022-2023 gaan we hiermee verder”, gaat Karin verder. “Ook nemen we dan de rol van de procesbegeleider onder de loep. Hoe begeleid je als begeleider het proces van het samen leren in een peergroep? Hoe stuur je op zelfsturing? Interessante én belangrijke vragen. Want we zien dat de procesbegeleiders hier vaak nog zoekende in zijn. Wanneer stuur je bij en wanneer laat je juist los? Met dit onderzoek hopen we een handboek voor de begeleiders op te stellen, zodat ze daar meer handvatten voor krijgen.”

Guerilla-onderzoek
Hoe dat onderzoek eruitziet? Karin: “We voeren actie-onderzoek uit. Dat wil zeggen: we houden logboeken bij en bespreken met elkaar wat wel en wat niet werkt. Het is een soort learning by doing. We noemen het ook wel ‘guerrilla-onderzoek’. Bij de start van het onderzoek zijn er wekelijkse bijeenkomsten. Daarna maandelijks. In de afronding zijn er een aantal werksessies. De bijeenkomsten voor de procesbegeleiders zijn zelf eigenlijk ook meteen de interventie, omdat ze hun eigen praktijk evalueren.”

Ook onderzoeker worden?
Op 8 september staat de eerste bijeenkomst van het onderzoek gepland. Maar Karin Hell zal daar zelf niet meer bij aanwezig zijn. “Ik heb per 1 september een andere baan. Ik heb met veel plezier gewerkt aan het onderzoek en hoop dat er in het volgende schooljaar meer duidelijk wordt over zelfsturing in peergroepen. En dat er een mooi handboek komt! Ben of ken jij iemand die mijn plek wilt overnemen? Reageer dan zeker op de vacature! Ik weet zeker dat je een interessante, leerzame en bovenal leuke tijd tegemoet zal gaan!”, sluit Karin af.