Menu
21
apr

Onderzoek naar peergroepen blijft ingewikkeld, maar gaat door

21 april 2023

Peergroepen zijn een belangrijk focuspunt binnen het A&A-curriculum. Maar er ligt geen handboek over hoe om te gaan met peergroepen. Er zijn algemene inzichten, maar daarmee is nog niet duidelijk hoe je die in ónze praktijk toepast. Al een aantal jaar proberen we daar zicht op te krijgen. Sinds dit schooljaar is er een vaste groep procesbegeleiders die zich inzet om het onderste uit de kan te halen. Chris Kroeze, Instituutsopleider bij het Graafschap College en A&A-betrokkene van het eerste uur, vertelt meer over de huidige stand van zake. 

Het onderzoek naar peergroepen is al jaren aan de gang. “Dat begon heel globaal”, vertelt Chris. “Hoe werken peergroepen? Wat werk wel en wat niet? Wat vinden mensen ervan? Zo ontdekten we dat er een procesbegeleider nodig is. Die maakt of breekt wat er gebeurt in zo’n groep. Maar hoe die begeleiding precies in elkaar moet steken, is nog onduidelijk.” In dit eerdere artikel vertelde Jeltje Kok al waarom we dit jaar focussen op het aansturen van zelfsturing. 

Leerstrategie

In het eerdere artikel is ook al te lezen dat zelfsturing bestaat uit drie bouwstenen: motivatie, leerstrategie en metacognitie. Eerder dit jaar heeft de onderzoeksgroep zich gefocust op die eerste bouwsteen. Chris: “Momenteel zijn we bezig met het thema ‘Doel & Strategie’, die duidt op de bouwsteen ‘leerstrategie’. Dat zit zo: als deelnemer van de peergroep bind je je aan een doel (motivatie). Vervolgens kies je hoe je dat gaat behalen (met welke leerstrategie).”

Een beetje ongemakkelijk

“Dat hebben we heel leuk bedacht, maar nu we er in de groep over praten, merken we dat niet iedereen zo happig is op dit soort vage onderwijskundige woorden”, vertelt Chris. “Sommige procesbegeleiders worden er een beetje ongemakkelijk van. Evenals de dio’s in de peergroepen. Zo zie je maar weer dat onderwijsmodellen niet voor iedereen aansprekend zijn. En dat je dus altijd moet afstemmen over de betekenis van die termen.”

Onderzoekend leertraject

“Dit soort uitkomsten zijn misschien niet wat je gewend bent van onderzoek. Je verwacht concrete, toepasbare antwoorden. Maar zo werkt het niet bij dit onderzoek. Het is niet dat we even samen gaan zitten en dat er dan kant-en-klare toepassingen uitrollen. Het is echt een onderzoekend leertraject waar we als groep samen ontdekken. Toch zijn we hier heel blij mee. Het is echt zinvol.” 

Inzichtenkader 

“We praten met de onderzoeksgroep over een onderwerp en iedere procesbegeleider gaat er vervolgens mee aan de slag in de peergroep. Zo doet iedereen verschillende inzichten op, die we weer in de groep bespreken. Uiteindelijk willen we een inzichtenkader maken. Maar een blauwdruk van hoe je als procesbegeleider te werk moet gaan, zal niet mogelijk zijn. En dat komt vooral omdat de dynamiek in iedere peergroep anders is”, sluit Chris af. 

Contact

Heb je vragen over het onderzoek naar peergroepen? Neem dan contact op met Chris via chris.kroeze@han.nl